Søk
Close this search box.
Søk

Vær frimodig, ottast ikkje!

Vær frimodig, ottast ikkje!Av Dag Rune Lid På mange vis lever me i ei uroleg tid, der ein kristen kan kjenne på at «giften i tidens vær og vind truer å røve meg livet», eller kan oppleve det som Mathias Orheim: «Når vekkinga stilna og folket det fór, og få er her att som vil høyra Guds ord», eller ein ser at Guds rike taper på alle frontar i heim, skule og samfunn, og Guds ord og namn vert openbert spotta. Då vil mismotet lett gripe vårt hjarta. Kjære truande ven! Høyr då Ordet frå den allmektige: «Styrk dei kraftlause hendene, og gjer dei ustøe kne sterke! Sei til dei urolege hjarto: Ver frimodige, ottast ikkje! Sjå, der er dykkar …

Vær frimodig, ottast ikkje! Les mer »

Årsmelding for arbeidsåret 2005–2006 – «Uten meg kan dere intet gjøre»

«Uten meg kan dere intet gjøre» Årsmelding for arbeidsåret 2005–2006   Vår tid er preget av uro, religionsforfølgelser og katastrofer ute i verden. Vi spør oss hvor lenge vi kan bli spart her i vårt land. Frafall, verdsliggjøring, og motstand mot de kristne grunnverdier øker. Den kristne frihet står i fare. Kampen om de kristne friskolene vitner om det. Men «Gud er på tronen ennu, og han kommer sine i hu». Kanskje er det slike nødstider vi trenger? Historien viser at Guds rike går mest fram under trengsel. Likevel vil vi ønske for land og folk at det fremdeles ble slik at vi kunne samles i fred, og at Ordet fikk lyde til vekkelse, formaning og trøst. Profeten Esekiel var …

Årsmelding for arbeidsåret 2005–2006 – «Uten meg kan dere intet gjøre» Les mer »

Den frelsende tro

Den frelsende troAv Olav Valen-Sendstad Det har vært adskillig diskusjon om hvorvidt den frelsende tro i evangeliet er en viljessak, et valg, en fri bestemmelse osv. For gjør en denne frelsende tro til en viljessak og et valg, gjør en selve troen til en moralsk, etisk gjerning, og gjør troen til en art lovgjerning, som om den ville si: Gud gjør nesten alt, men du gjør det å tro. Da blir ikke bare samvittigheten uten trøst, men da blir også Guds ord gjort til intet. For når apostelen sier: «Vi holder for at mennesket blir rettferdiggjort ved troen, uten lovgjerninger» (Rom 3:28), er det jo soleklart at han i frelsen setter troen i motsetning til alt hva vi gjør, selv …

Den frelsende tro Les mer »

Omkostningene

OmkostningeneAv Ingar Gangås Det koster å følge Jesus I lys av den pris Jesus måtte betale da han gav sitt liv i løsepenge, blir våre omkostninger små. Det blir i sannhet lite i forhold til det han måtte lide. Likevel er det slik at Jesus minner oss om at det koster noe å følge ham. Han ber oss også å beregne omkostningene før vi begir oss ut på vandringen sammen med ham. Vi leser i Luk 14:27-28+33: «Den som ikke bærer sitt kors og følger etter meg, kan ikke være min disippel. For hvem av dere som vil bygge et tårn, setter seg ikke først ned og regner etter hva det vil koste, om han har nok til å fullføre …

Omkostningene Les mer »

Liten og likevel stor

Liten og likevel storBarnestykke av Mia Hallesby I dag må vi tale sammen om noe svært alvorlig. Du har dessverre hørt at det er noen mennesker som nevner Guds navn uten å mene noe med det. De banner. – Blir de sinte, bruker de Guds navn for riktig å vise hvor ergerlige de er. Og stort bedre er det ikke når de er glade og fornøyde. Da tar de også Guds navn med. Du skulle vite hvor bedrøvet Gud blir hver gang han hører navnet sitt misbrukt på denne måten. Men han blir ikke bare bedrøvet. Han blir streng, og sier at han ikke vil unnskylde den som misbruker navnet hans. Han må straffe dem. – Du vet at Gud …

Liten og likevel stor Les mer »

Å misbruke Herrens navn

Å misbruke Herrens navnAv Sigbjørn Agnalt Det andre bud lyder slik: Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn. Martin Luther fortsetter i sin forklaring: «Hva vil det si? Vi skal frykte og elske Gud, så vi ikke bruker hans navn til å banne, sverge, gjøre trolldom, lyve eller bedra, men kaller på Gud i all nød, ber, lover og takker.» Vi skal frykte og elske Gud – det er ikke skrevet som en utfyllende innledning på en setning. Men det uttrykker nettopp det vi skal. Det er her selve hovedsaken i budet er å finne. Vi skal i vårt hjerte frykte og elske Gud, så vil all vår tale og bruk av Guds navn ikke bli misbruk, men en …

Å misbruke Herrens navn Les mer »

Guds navn

Guds navnAv Fredrik Wisløff «Hyppige misbruk av Guds navn fører til forsimpling og forråing av et land. Folkets forhold til Guds navn er målestokk på hvor langt sekulariseringen er kommet.» Det er en indre sammenheng mellom de to første budene. Misbruk av Guds navn viser at man ikke frykter og elsker Gud over alle ting. Den rette gudsfrykt vil lære oss å holde Guds navn høyt i ære, og den rette kjærligheten vil gjøre at vi aldri tar hans elskede navn forfengelig på våre lepper. Med ordet misbruke siktes det til å anvende Guds navn på en tankeløs og lettsindig måte til tomt snakk eller sterke følelsesutbrudd. Guds navn skal nevnes i oppriktighet og alvor. I den katekismeutgaven som nå …

Guds navn Les mer »

De stille i landet

De stille i landetAv Per Bergene Holm Hvordan skal vi nå de uomvendte? Hvilke nye tiltak skal vi sette i gang? I dag brukes det mye tid og krefter på slike tanker, på alle mulige arrangement og aktiviteter for å skape oppmerksomhet og samle mennesker. Apostelen Paulus skriver i 1Tess 4:11-12: «Sett deres ære i å leve i stillhet, og ta vare på deres egne ting og arbeid med deres hender, slik som vi bød dere, så at dere kan omgås sømmelig med dem som er utenfor, og ikke trenge hjelp fra noen». Vi er så opptatt av å få oppmerksomhet. Men om du leser i Skriften og legger merke til dem som ble til frelse for sine samtidige, søkte …

De stille i landet Les mer »

Årsmelding for Bibelskolen på Fossnes skoleåret 2005–2006 – Forkynn Ordet!

Carl Fr. Wisløffs siste bøker heter «Gjør en evangelists gjerning!» og «Fullfør din tjeneste!» Titlene er hentet fra 2. Timoteus’ brev. Det er apostelen Paulus’ åndelige testamente til sin unge venn. Wisløffs to siste bøker kan også leses som et testamente til hans venner. Den unge Timoteus’ situasjon var ikke så ulik vår. Han opplevde at vrang lære og død gudsdyrkelse hadde framgang. Selv følte han seg lite skikket til å ta opp kampen mot de veldige motkreftene i tiden. Det var frafallstider. Timoteus ble grepet av motløshet. Apostelen understreker særlig to ting overfor sin unge medarbeider. For det første: Motløshetens ånd kommer ikke fra Gud. Den tanke at det ikke nytter, tjenesten er umulig, når vi kjenner på egen …

Årsmelding for Bibelskolen på Fossnes skoleåret 2005–2006 – Forkynn Ordet! Les mer »

Det behaget Herren å knuse ham

Det behaget Herren å knuse hamAv Asbjørn Fossli Herrens lidende tjener I Jesaja 52:13-53:12 leser vi om Herrens tjener. Avsnittet innledes med: «Se, min tjener skal gå fram med visdom» (52:13). Og denne Herrens tjener er Gud selv, Gud-mennesket Jesus. Han skal gå fram med visdom, sier profeten. Ja, ikke bare skulle han gå fram med visdom, men det er Jesus som er selve visdommen: «…Kristus, Guds kraft og Guds visdom» (1Kor 1:24). Vi ser også at mange var forundret over Jesus (Jes 52:14). Han var ikke som andre mennesker. Han «hadde ikke et utseende så vi kunne ha vår lyst i ham» (53:2), men han hadde – og har – noe menneskene ikke har. Han levde menneskelivet slik det …

Det behaget Herren å knuse ham Les mer »