Søk
Close this search box.
Søk

Om nattverdsforvaltningen i Guds forsamling

I dette nummeret av Lov og Evangelium har vi flere aktuelle artikler om nattverden. Disse tar opp mange ulike sider og moment i forhold til dette viktige nådemiddelet Gud har gitt oss. I denne artikkelen vil vi ta opp noen punkter som ikke er så mye behandlet i de andre artiklene. Kanskje kan dette virke noe springende og usammenhengende, men vi håper det kan være noen til hjelp og trøst, samt til refleksjon og avklaring. Nattverden er evangelium «Og han tok et brød, takket og brøt det, ga dem og sa: Dette er mitt legeme, som blir gitt for dere. Gjør dette til minne om meg! Likeså tok han begeret etter aftensmåltidet og sa: Dette begeret er den nye pakt …

Om nattverdsforvaltningen i Guds forsamling Les mer »

Jesus – ein kristen sin mat

«Jesus sa då til dei: Sanneleg, sanneleg seier eg dykk: Dersom de ikkje et Menneske- sonens kjøt og drikk blodet hans, har de ikkje liv i dykk! Den som et mitt kjøt og drikk mitt blod, har evig liv. Og eg skal reisa han opp på den siste dagen.» ( Joh 6:53-54)

Om Herrens nattverd

Fra den augsburgske bekjennelse. Artikkel X: Om Herrens nattverd. Om Herrens nattverd lærer de at Kristi legeme og blod i sannhet er til stede og blir utdelt til dem som er med og eter i Herrens nattverd. Og de misliker dem som lærer annerledes.

Dere lite troende

«Dere lite troende», sa Jesus til sine disipler. Flere ganger i løpet av de tre årene de fulgte ham, refset han dem for deres manglende tro. Møtte de på vanskeligheter i hverdagen ble de fort hjelpeløse og tafatte, som da de opplevde stormen på Genesaretsjøen og trodde de skulle gå under. Jesus anklaget dem og sa: «Dere lite troende!» Peter fikk også refsende tiltale da han skulle gå på vannet og begynte å synke på grunn av sin manglende tro.: «Du lite troende, hvorfor tvilte du?»

Sann kjærlighet koster

I dag «feirer man kjærligheten». Den forstås helst som å leve ut sin seksuelle legning, utfolde egen lyst og begjær. Hver må få elske den man selv vil, og å elske er synonymt med å ha seksuell omgang. På gresk kalles det eros. Men selv om den erotiske kjærlighet leves ut med andre, er fokuset ikke selvhengivelse og selvoppofrelse, men selvutfoldelse. Det er jeget som er i sentrum. Fokuset er ikke hvordan jeg best kan leve for andre, men hvordan jeg fritt kan få utfolde meg selv og nyte, ikke yte. Det er selviskhet.